torsdag 21 juli 2011

Sommaren 2003

Sommaren 2003 spenderade jag & med mina barn på Slätterne Gård Helt underbart att få tillbringa en hel sommar på en islandshästgård! Det var den bästa sommaren i mitt liv!

Jag & Jessica åkte dit just innan midsommar. Det var lite nervöst att vara borta en hel sommar & hjälpa till på ridlägena. Jag var arbetslös & var dessutom livrädd att bli utringd på jobb medan vi var där. Min arbetsförmedlare tyckte det var en bra idé att åka iväg & skaffa mig praktik inom det jag var intresserad av så sagt & gjort vi packade väskorna & for.

Redan andra dagen blev jag störtförälskad i en häst, Saxi frá Flögu & han var "en tuff femgångsvalack, jag vill ha!" så skrev jag i min dagbok på kvällen efter att ha ridit honom fösta gången.

Första ridlägret började på måndagen & medan de var & delade ut hästar & provred så stod jag & fixade lunch. Maria kom in till mig & sa: "Du får ta Saxi som ledarhäst, han var lite för tuff för flickorna"
Allt hade gått bra tills de kom till galoppen på ovalbanan, där de ändå skulle galoppera en & en. Saxi hade gasat på så fruktansvärt (han hade snabba ben) att Maria trodde han skulle rusa rakt in bland de andra, men då visade han minsann att han även hade en bra broms & flickstackaren flög av...

Så började mitt & Saxis liv tillsammans.
Jessi red honom på lektionerna & jag på uteritterna, vecka efter vecka :-)

Han hade en massa konstigheter för sig i början. Fick han inte tölta direkt när de andra satte igång gjorde han små levader på stället. Han försökte jämt rycka tyglarna ur händerna på en & ville alltid ligga först. Det är ju inte så lämpligt när man ska gå sist i ett led när man rider ut med ett gäng ridlägerflickor...

Jessica lärde Saxi buga efter godis

Efter första ridlägerveckan så var det dags att bege sig till Östersund & Wången för Islandshäst SM.
Mitt första SM & det var roligt att vara där hela veckan & även se avelsbedömningarna.

Maria tävlade sin fina Kolgrimmur från Slätterne & blev uttagen till VM!
Jag hade en urusel kamera & fick inte många fina bilder
Ylva & Mökkur

Efter SM åkte vi tillbaka till Slätterne & Jeppe kom dit med mamma & pappa.
En dag när jag stod i köket & fixade så hör jag hur det dånar på uppfarten, jag tittar ut & ser tre ungar komma i fullgalopp på en liten svart häst, Johanna, Jeppe & Claes. Jeppe kunde inte rida! :-)

Vi hade en helt underbar sommar med både roliga & tragiska minnen, den sommaren kommer jag för alltid hålla varm  i mitt hjärta.

Efter VM så fick jag prova rida Kolgrimmur, jissa om det var en underbar upplevelse!

När Maria & KG (som han kallas) kom hem från VM så fixade & donade jag & Emma lite grann :-)
Fram till hans box la vi ut en röd matta som vi hittade i sadelkammaren, vi plockade en ENORM bukett med rödklöver som vi la in i hans box som vi dessutom pyntat med klöver. Synd att jag inte fick med det på bild...

Bjuder på en bildbomb med några av de bilder jag lyckades få under sommaren.

Jag & Maria i sadelkammaren

Ridlägeravslutning med kadrilj

Hästbad på gården

Söta lilla Lettstjärns som så tragiskt omkom under ett ridläger.
 
På morgonen när hästarna skulle hämtas in så stod hela gänget kring henne i hagen, hon hade lyckats fastna med en bakhov i grimman & fastnat så, hur länge hon legat vet ingen av oss... Som tur var så var det Chrille som åkte ut med tjejerna till hagen den morgonen för att hämta in hästarna & inte jag som fann henne.
Han hämtade både mig & Maria så fick jag ta hem tjejer & hästar & de andra vänta på veterinären. Det fanns tyvärr inget de kunde göra så Lettan fisk somna in där i hagen.
På kvällen ordnade vi en minnesstund för henne & gick till hennes grav & la ner blommor & satt & pratade i evigheter. När vi kom hem sen gick jag in & gjorde kvällsfika, när  jag kom ut så var alla tjejerna borta, jag hittade dem i stallet, sittandes, gråtandes i den spilta Lettan brukade stå i. Jag fick med dem ut från stallet när vi kommer ut så lyser det en liten, liten stjärna intill Polstjärnan & jag sa till tjejerna: "Titta, Lettan tar farväl till oss". Lettstjarna betyder liten stjärna....


Jessica, Emma (som fick hjälpa mig när Maria var på VM), "morfar" & jag

Jeppe med en orm runt halsen när vi var på utflykt en av våra lediga söndagar

Jessica & Saxi badar

Ett av ridlägergängen & lilla söta grisen Nöfflan

Orka & Briann som föddes då Maria var borta

Saxi & Emmas Reykur ligger & vilar

När vi väl skulle åka hem var det mycket gråt & tandagnisslan. Det var hemskt att lämna Saxi, men när vi släppte ut honom i hagen en sista gång så viskade jag; "Vi ses" & det gjorde vi, den 23/1 på Jessicas 13 års dag hade jag lyckats få jobb & köpt Saxi, den 5/2 2004 hämtade vi honom i Boden. 

1 kommentar:

Emma sa...

Blev alldeles nostalgisk av detta inlägg. Och fina Reykur fick vara med också, fy vad jag saknar honom.

Detta var en av de bästa somrarna i mitt liv!

- Emma