onsdag 31 augusti 2011

Transportolyckan

Jag har fått lite skräck för att köra häst i transport från en olycka jag var med om sommaren 2008, strax efter stallbranden.
Min kompis & hennes dotter skulle köpa en till häst & hade varit & provridit ett sto som de föll för. Ägaren ville att de skulle besikta henne & gick hon igenom så skulle det bli köp. De hade nyss köpt sig en sprillansny transport, en Kafutrailer som var extra bred, hade mjuk mellanvägg & skulle vara så bra så...

Ägaren till hästen jobbade så hon kunde inte följa med utan vi skulle själva hämta hästen hos en bekant där den stod. Vi fick höra att hon kunde vara lite bökig i början när man körde, men sen lugnade hon ner sig. Nå vi hämtade pållen & körde iväg efter grusvägen & det bökade på där bakom, efter en liten stund så bestämmde vi oss för att stanna & titta efter.
Då har hon rest sig & fastnat över bommen... Vi fick ner henne lätt & bestämde att vi höjer bommen ett snäpp & knyter henne kortare så hon inte kan gå över Sagt & gjort, pållen mumsade hö & vi åkte iväg igen. Kom ut på asfallt & nu kände man att hon bökade då det kom gupp eller kurvor på vägen, trots att det var en sprillans ny boggievagn hon stod i.

Mitt i allt så skriker A: -Hästen kommer ju ut ur transporten! Som tur var så panik bromsade inte gubben hennes utan bromsade lungt & stilla. Jag han aldig fatta vad som hände, så står vi still & jag ser genom bakrutan hur hela bakdelen på hästen är ute ur transporten genom "skötar dörren!"
Dottern gick ut & bara grät & kom in i bilen igen.
Jag FRÖS, fick hjärtklappning & mådde svin illa. Jag trodde att hästen åkt så en bit efter vägen & tänkte att benen kan det bara vara slamsor kvar utav...
Jag brukar vara den som håller huvudet kallt, tar tag i saker & ting, men jag fixade inte det, det bara gick inte att gå ut ur bilen.
A & Gubben hennes fick hjälp av en kille vars hus vi just passerat & fick backa ut pållen genom skötatrdörren. Jag hörde hur killen sa att han hörde bara hur det skrek till efter vägen & gav sig ut & fick se oss. A berättar hur hon såg att dörren flög upp & en svans hängde utanför.

DÅ vågade jag mig ut ur bilen...
Jag trodde att hästen släpats efter transporten med benen utanför, men det hade hon som tur var inte gjort. Det var nog sådan tur att just när bilen stannade så fick hon ut bakdelen genom bakdörren.

Höger bak bara kotade över & hon var helt vinglig då vi ledde henne till killens gård. Jag trodde att nu är det kört!
Ringde min bekanta som vi hämtat hästen ifrån & hon rinde veterinär, jag fick tag på ägaren & även på ATG & förklarade läget.

Pållen började beta, men hon var väldigt vinglig bak. Efter en evighet kändes det som, så kom ägare samt vet & kunde titta på henne. Då hade hon börjat gnägga & promenera om kring lite.

Höger bak var uppskrapat runt hela hasen samt lite på kotan, hon hade lite små sår i ansiktet & hade fått en ordenlig smäll på ryggen, men det verkade som om ingenting var allvarligt skadat.
Nu sa de på ATG att eftersom skadan är så färsk så kan det synas förs om ett par dagar. Den hästen måste ha haft änglavakt!

De lastade in henne i en annan transport eftersom dörren fram inte gick att stänga & vi ville INTE uppleva samma sak igen. Hon gick in efter en viss tvekan. Men sen stod hon lungt hela vägen till kliniken, om det var av chocken eller för att detta var en "vanlig" transport med helvägg, den hon åkte i med oss var en ny modell, den som bara har halv vägg som inte går ner till golvet. Vet inte om hon inte fick fäste i den nya transoprten & fick panik i kurvorna eller guppen eller vad som hänt?

Hästen fick åka tillbaka till sin ägare igen & efter ett par dagar så blev hon lam i bakdelen & kunde inte resa sig upp utan fick somna in...

Vi har analyserat & analyserat HUR detta kunde hända?
Det vi har kommit fram till är att när hon gick över bommen så höjde jag den ett snäpp & kortade även upp grimskaftet. Hon måste ha slitit av haken på grimskaftet för den var trasig & på något sätt lyckats vända runt i transporten & sedan backat för att hitta stöd. Hon måste då ha backat under bommen med rumpan & hittade till slut stöd i skötardörren. Eftersom låset till denna var av plast(skit) så gick det söner & dörren åkte upp.
Bommen fram blev böjd & som sagt så gick låste till skötardörren sönder, man tycker ju att en ny transport ska hålla...

Läxan av detta är att man ska vara noga med valet av transport, inte en massa platsdetaljer & för islänningar skall man nog INTE ha en extra bred transport.

Jag har vågat mig på att köra andras hästar i transport efter olyckan, men inte min egen ännu... Jag har lovat mig själv att det ska ske snart. Galsi kan ha en förmåga att stå & krafsa med frambenet, han är som en otålig unge som studsar upp & ner i baksätet & ropar "När är vi framme? Hur långt är det kvar?"


Inga kommentarer: