onsdag 26 juni 2013

Helhetssyn

Igår kom Anna Semren som är både veterinär, hästodontolog och kiropraktor upp till Gällivare för att behandla ett gäng hästar. Galsi var en av dem.

Vi höll till i vårt stall & det var jätteintressant att vara med under dagen & få se både det ena & det andra. Man lär sig saker hela tiden!
Vi började 9,00 på morgonen & Galsi var sista patienten hos oss (hon åkte till Galgbacken sen & behandlade några till) & han stod på tur vid 18-tiden så min hjärna var ganska mosig vid det laget :-)
Man jag tror jag har grepp om det mesta.

Jag fick börja med att promenera med honom ute & jag såg själv att det inte rörde sig som det brukar vid ländryggen utan det var med som om han vaggade fram som en anka.

In med honom i stallet & Anna började känna igenom honom.


Han var väldigt låst över länden, men hipps vipps så gungade det som tusan så tydligen var låsningarna lätta att få bort.
Jag har ju upptäckt bulor på hans rygg som jag var orolig att de kom från sadeln, Anna såg också dessa bulor direkt.


Vi pratade lite om den behandling han fått tidigare & jag kom på att jag hade en bild på när han fick akupunkturen, när jag tar fram den bilden så ser jag att då fanns det inga bulor.


Även om bilderna är tagna från olika vinkar så ser man verkligen att det är plant på länden då.
Detta betyder i alla fall att det inte är sadeln som är orsak. Han har sist gått med sadeln 25/4 & han fick nålar 20/5. Vi tänkte först att bulorna varit gömda i fettet & nu när han gått ner i vikt så kom de fram, men så var inte fallet & tänker vi efter så har han inte varit fet :-)

Vidare hittade Anna en massa AJ i högra bogen där han hade kraftiga låsningar i C6 & C7.
Detta är de sista halskotorna som sitter in mot bogen. (hästen har 7 halskotor)

C6 orange & C7 gul
Det lustiga är att jag för en tid sedan läste om problem med C6 & tyckte det var så mycket som stämde in på Galsi, men jag hittar inte den texten nu...

När Anna tog där så kom det en jätte reaktion från Galsi som ställde sig på bakbenen & riktigt skrek: AJJJJ!
Jag tog ett nytt tag om höger fram hov & Anna skulle känna igen, samma sak, vi försökte ännu en gång innan det var bara att inse att det får vara, Anna tror hon fick till låsningen där.
Bogleden på höger sida gav oxå problem.



Så var det dags för vänster sida & här var bogbladet något stramt & vi fick order om att stretcha när han är varm i musklerna (mycket viktigt!) Kotorna ville hon inte röra eftersom han så nyligt är behandlad i dem, men vänster kota fixade Galsi själv & det knakade till.

Det känns som om det är många frågetecken som rätats ut, vad han har gjort för att få allt detta vet nog bara han själv. En ordentlig vurpa i hagen är väl det mest troliga eller om han rullat fast sig i boxen & kommit lös själv? Vi får aldrig veta.

Nu vet vi i alla fall vad vi har att göra med & har lagt upp en plan.
Det är skillnad på kvantitet & kvalitet, jag betalade mer än dubbelt så mycket för detta besök, men jag gjorde det med glädje. Jag blev så mycket klokare & just vetskapen om att jag hade rätt i mina känslor känns underbart.
Anna är en rak, ärlig, mycket kunnig person som tar sig tid för sina patienter & deras oroliga mattar & hussar, hon förklarar så man förstår, ger en hopp & planer för att räta ut problemet. Jag kan inte säga annat än att jag är MYCKET imponerad!

Jag har träffat Anna tidigare när hon behandlat andra hästar & just hennes helhetssyn med de gedigna utbildningar hon har gör att det känns mycket seriöst.
Jag är glad att Anna kommer upp i höst igen & nästan alla som haft henne i går har redan hört av sig & vill boka tid :-)

Även om sadeln inte var problemet så har han tyvärr (jag gråter högt!) vuxit ur den så den kommer på annons inom kort. Jag undrar om jag någonsin kommer att hitta en lika skön sadel som passar Galsi. Vad underbart det vore om man kunde få den sadel man älskar exakt efter hästen, fast det kanske går om man är miljonär....


Inga kommentarer: