måndag 2 december 2013

En lång resa

Nu börjar jag få upp hoppet att vi kommit tillrätta med Galsis problem.
Allt började ju förra vintern när han trynade som en tok & vi & veterinärerna slet vårat hår & kliade oss i skallarna i jakten på vad som kunde vara fel.


Munnen eller magen var det vi trodde mest på. Prover togs, inget fel, ingen temp, ingen puls, bara frånvarande ögon som inte såg okej ut & en himla massa trynande. Olika mediciner provades & vi höll alla på att bli tokiga! Försäkringsbolaget vägrade ersätta för man hittade ingen diagnos på honom... Det var en fattig vinter.

Det enda som både hans massör och en veterinär kunde se var att han var svälld & mycket öm på atlaskotan på höger sida.
Vi började sakta men säkert sätta igång honom & jag tyckte inte vi hunnit rida länge för än vi såg en misstänkt orenhet på ett framben, i bogen såg det ut att sitta.
Vi provade vila, promenera, skritta & rida på lite mer, men det var som om det kom & gick.
Hade man bott närmare en klinik så hade vi åkt för länge sedan...

Anlitade en kiropraktiker i våras, men han såg inte alls det vad vi såg & jag kände mig verkligen sågad vid fotknölarna efter det besöket.
Bokade tid till Boden & åkte på kliniken. Hade en pigg, ohalt häst i longeringen, men en halt häst på båda fram vid böjning. Kotledsinflammation & sprutad i båda fram.
Fick tag på en veterinär som även är kiropraktor & hästtandläkare, Anna Semrén från Råneå, som kom upp till Gällivare bara en vecka efter Bodenbesöket & behandlade en massa hästar. Jag hade inbokat besök till Galsi & hon hittade en massa på honom. Mer finns att läsa här: Helhetssyn
Han vilade, fick åka på bete & det var så skönt att se honom springa ut på betet helt ohalt så vi trodde att allt skulle vara okej när vi hämtade hem honom i slutet på augusti.
Men icke, halt igen båda fram...


Anna kom upp igen i början på september. Nu fick hon spruta honom på båda fram, men i övrigt hade allt i kroppen blivit bättre! Vår massör Nina hann oxå kolla på honom en sväng & hon märkte stor skillnad på honom.
Promenader & rehab i väntan på nästa besök av Anna i början på oktober.
Nu hade vi äntligen en ohalt häst utan låsningar! Men (alltid ett men) efter en lång tids inaktivitet hos honom gjort att han tappat massa muskler runt bakknäna & nu var dessa inflammerade *SUCK*
Fick recept på något som kallas Löksoppa (DMSO) som skulle masseras 1 - 2 gånger per dag i 10 dagar varvat med promenader & gympaövningar.
När vi behandlat honom klart med löksoppan var det en sak som slog mig, han hade helt slutat tryna!
Det måste ha varit ett sätt för honom att visa att allt inte var okej, men vi träskallar fattade det ju inte...


Den sista oktober hade vi återbesök av Anna & jag kunde gå hem på moln från gäststallet - Han var frisk!
Jag var så glad att jag nästan grät!
Vi håller sakta men säkert på att jobba tillbaka alla förlorade muskler hos oss båda. Vi skyndar långsamt & varvar ridturer men promenader, hjärngympa & gympaövningar.

Anna var uppe i förra veckan & gick igenom ett gäng hästar (vi har sådan tur att hon kommer upp ca 1 gång i månaden & hjälper hästarna med både munproblem & snedheter)
Jag kunde inte tacka Anna nog för det hon gjort för oss! Jag tror inte jag hade haft en Galsi ståendes i stallet idag om det inte vore för hennes helhetssyn. Jag tror inte vi kommit tillrätta med problemet så länge han hade haft sina låsningar i kroppen vilket hade gjort att vi hade åkt skytteltrafik till Boden & han hade blivit sprutad här & där & tillslut hade vi alla gett upp... Vill inte ens tänka tanken.

Igår red jag ut efter ridstigen i pannlampanssken & han hade en så otroligt härlig galopp att jag bara ville sträcka upp händerna mot himlen & ge upp ett riktigt Ronja Rövardotter skri :-)
När jag sen skulle skriva i hans dagbok var jag tvungen att le.
Förra året råkade Jessica ta fel dagbok när hon skrev & hade skrivit in:
Läget oförändrat. Tog en promenad runt klubben. Gav 3dl paraffinolja på dagen & 2½ på kvällen. Fortsätter med Gastrogard.
Jag minns så väl när hon upptäckte att det var fel dagbok hon skrivit i & gjorde en anteckning 2012 överst & sa, Ja du ska se mamma när vi läser detta nästa år så kommer vi le åt minnet, då är han frisk...
Tänk vilken klok dotter jag har! :-)

Inga kommentarer: